Skip Navigation Links

OnderMaas
 points of interest - history - architecture - urban exploring

Waalhaven

De Waalhaven (1908) is een gegraven haven aan de linker Maasoever van Rotterdam. Met een oppervlakte van 310 ha. is de Waalhaven het grootste gegraven havenbassin ter wereld. Op deze locatie heb je van zeer nabij riant uitzicht op de havenactiviteiten met een grote varieteit aan schepen en ander materieel.

Een wandeling of fietstocht langs de Waalhaven is zeker de moeite waard. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat heerst er bedrijvigheid.
Voor liefhebbers van robuste Off-Shore schepen is een bezoek een must. Er zijn altijd wel een paar bijzondere schepen afgemeerd.

De Sluisjesdijk is een pier aan de noord-oost zijde van de Waalhaven. Deze pier is nog volop in ontwikkeling, maar je vindt er nog oude industrieele architectuur.
Aan de westzijde ligt het tuindorp Heijplaat. Met zijn architectuur en scheepsbouwverleden een attractie op zich.


 Bekijk de kaart 

Waalhaven noordzijde
Waalhaven noordzijde

Historie

In 1907 werd, na onteigening van de polders Robbemont en Plompert, begonnen met de eerste uitgravingen. Baggerspecie werd voor een groot deel versleept naar het plangebied Waalhaven ZZ. De eerste uitgraving was in 1908 gereed. Waalhaven zuidzijde is nog steeds voor een deel polder zoals in de situatie van voor 1907.

De Waalhaven mondt uit in de Nieuwe Maas en is via het Scheur en de Nieuwe Waterweg direct met de zee verbonden.
Tot de jaren 90 deed de Waalhaven dienst als overslaghaven van met name massagoed en containers. Het was indertijd een overslagplaats voor LASH-schepen. Een Lighter Aboard Ship (LASH-schip) is een scheepstype waarbij het schip een kraan aan boord heeft waarmee het zelf de lading kan (ont)laden. Dit met name voor gebruik in gebieden met gebrek aan faciliteiten. De bakken die er nu nog liggen worden voornamelijk gebruikt voor opslag.

Vandaag de dag zijn nog steeds veel bekende scheepvaartbedrijven gevestigd aan de Waalhaven. Men vindt er bv. Smit Internationale, die er zijn bokken en havensleepboten afmeert.

Aan de zuid-westzijde van de Waalhaven hebben ligplaatsen voor de binnenvaart recent plaats gemaakt voor een bedrijventerrein, met aan de haven gerelateerde bedrijven.

Vliegveld Waalhaven

Het voormalige vliegveld Waalhaven aan de zuidzijde (slechts nog herkenbaar in de straatnamen) was de belangrijkste aanvalslocatie van de Duitsers in mei 1940. Na aanvallen en landingen (met zware verliezen van met name materieel aan Duitse zijde) trokken de Duitsers richting de Maasbruggen.

Vliegveld Waalhaven was op dat moment tevens de thuishaven van vliegtuigfabriek Koolhoven.

Vliegtuigfabriek Koolhoven
Vliegtuigfabriek Koolhoven op het voormalige vliegveld Waalhaven

Vliegtuigfabriek Koolhoven

Vliegtuigfabriek Koolhoven
Parachutisten Waalhaven 1940

De Lastdrager

De Lastdrager
De Lastdrager

De Lastdrager is een robuust, bronzen creatie van kunstenaar Han Rehm, die vanaf 1950 schitterde op een hoekgevel van pakhuis De Eersteling van Pakhuismeesteren aan de Rijnhaven.
Het beeld, een havenarbeider met een grote last op zijn schouders, staat symbool voor het voltooien van de wederopbouw van de tankinstallatie aan de Eerste Petroleumhaven, het gereedkomen van de pakhuizen Celebes, Borneo en Sumatra aan de Wilhelminakade en de vernieuwing van De Eersteling na de tweede wereldoorlog.
De tekst op de sokkel luidde:

“Wat zinloos werd vernield,
door ’t laffe krijgsgeweld,
is tot deez’ laatste steen,
met gode’s hulp hersteld.”

Als onderdeel van het project Kop van Zuid is pakhuis De Eersteling gesloopt. De Lastdrager is overgebracht naar het Parmentierplein langs de Waalhaven. Het beeld staat bij de ingang van Steinweg Handelsveem, de nieuwe eigenaar van Pakhuismeesteren.

Tot genoegen van velen staat er, sinds 2014, een replica van het beeld te schitteren, in de nabijheid van de oorspronkelijke locatie, op het Van der Vormplein aan de Rijnhaven. Het beeld werd geschonken door de firma Steinweg en onthuld door Burgemeester Aboutaleb.


Bereikbaarheid

De Waalhaven (oostzijde) is bereikbaar met bus lijn 72 vanaf Metrostation Zuidplein of Metrostation Slinge.
Door de afmetingen van het gebied en de bezoekwaardige locaties in de directe nabijheid is een eigebn vervoermiddel wel aan te raden. Voldoende parkeergelegenheid langs het water en op de diverse industrieterreinen.

Plan uw reis met het openbaar vervoer via de websites RET en 9292OV.

In de nabijheid

Heijplaat   Kromme Zandweg   Charloisse hoofd   De Maastunnel   Oud Charlois

Kaart


TOP

Select a language

Dutch Deutsch English Francais Polisch Espangnol

Zoek op deze site

Contact

Heb je commentaar, tips, correcties, aanvullingen of vragen? Ga naar de reactie-sectie of mail ons
email.

Bijdragen leveren?

Nieuw(s)

Architecten van Zuid
Rijksmonumenten
Meer nieuws

Shop

Naar de [MAF!] shop
ROTTERDAM ART by [MAF!]

Tickets en gidsen external

Binnenkort verkrijgbaar



Huismerk piccalilly en tafelzuren
Piccalilly

Volg ons

Instagram   Facebook   Pinterest

TOP
Contact: info@ondermaas.nl
Fotografie: [MAF!]
 
OnderMaas.nl heeft een onafhankelijke redactie en heeft geen commerciele belangen bij vermelde instanties, firma's of activiteiten.
 
Copyright © 2018-2019 OnderMaas. Alle rechten voorbehouden