Skip Navigation Links

Het Stoom Schip Rotterdam "La Grande Dame"

Het ss Rotterdam is in 1959 gebouwd bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) in opdracht van de Holland Amerika Lijn (HAL).

Als voormalig vlaggenschip van de HAL, maakte het schip tussen 1959 en eind 2000 het laatste decennium mee van de trans-Atlantische lijnvaart en was daarna een succesvol cruiseschip. Het ss Rotterdam is één van de bekendste naoorlogse Nederlandse passagiersschepen.

Het ss Rotterdam ligt sinds 2009 permanent aangemeerd aan het derde Katendrechtse havenhoofd. Hiermee werd Rotterdam een drijvend hotel, evenementen-locatie en toeristische attractie, met veel cultuurhistorische waarde rijker, en is het schip voorgoed teruggekeerd naar de stad waar ze is gebouwd en naar vernoemd.

Het oorspronkelijke interieur in kenmerkende jaren-vijftig stijl is voor een belangrijk deel behouden gebleven en in goede staat. Het schip is vrij toegankelijk, er worden echter een paar delen exclusief gehouden voor rondleidingen. Je kunt kiezen uit diverse rondleidingen. Deze vinden plaats m.b.v. een audiorondleiding of door een gids.

Lido dek
Lido dek

Geschiedenis

Op 13 september 1958 wordt het half afgebouwde schip bij de RDM te water gelaten en gedoopt door koningin Juliana. Na een jaar is het schip klaar en wordt het op 20 augustus 1959 tijdens de officiële proefvaart overgedragen aan de HAL. Op 3 september 1959 begint het ss Rotterdam aan haar eerst oversteek naar New York, met aan boord kroonprinses Beatrix.
Lees meer over de geschiedenis

Het ontwerp

De Rotterdam was oorspronkelijk ontworpen als 'running mate' voor de populaire Nieuw Amsterdam van 1938, maar de ontwerpwerkzaamheden werden als gevolg van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog stopgezet. Toen de economische omstandigheden weer waren verbeterd en men begin 1954 opnieuw over de bouw van het schip ging nadenken, werd het al duidelijk dat aan de tijd van de trans-Atlantische lijndienst een einde zou komen. In een periode van bijna 4 jaar tussen opdrachtverlening aan de RDM en overdracht aan de HAL ontstond het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland werd gebouwd.

Het had een vooruitstrevend ontwerp: een sierlijk gevormde romp (met 'Zeeg') en een scherpe, hoge boeg moeten de zeewaardigheid, het comfort en snelheid nog verder verbeteren.

De machine-installatie komt op een andere plek en het schip krijgt twee moderne rookkanalen die naast elkaar staan. Waar op andere schepen traditiegetrouw een schoorsteen staat komt nu een groot dekhuis. Voor die tijd was dit een controversieel ontwerp wat later veelvuldig gekopieerd zou worden.

Met oog op de toekomst wordt een trappenhuis geplaatst met verschuifbare panelen. Tijdens de trans-Atlantische overtochten verdeelden de panelen de dekken in twee klassen. Hierdoor reisden de eersteklas en de toeristenklas passagiers gescheiden van elkaar. De panelen zijn zo ontworpen dat ze ook open kunnen zodat er maar 1 klasse overblijft. Het ss Rotterdam kon daardoor snel aangepast worden naar een cruiseschip zonder scheiding van klassen.

Het interieur

Tijdens de bouw worden hoge eisen gesteld aan het interieur, dat functioneel moet zijn maar ook luxe moet uitstralen. De rederij trekt hiervoor bekende architecten en kunstenaars aan, waaronder de bekende interieurontwerper Van Tienhoven. Hij ontwerpt voor die tijd spannende meubels en maakt gebruik van moderne materialen als kunststof, ceramiek en aluminium. Samen met andere bekende Nederlandse kunstenaars creëert hij een mooi samenhangend geheel waarin kunstnijverheid een grote rol speelt ('Gesamtkunstwerk').

Tijdens de restauratie van het schip wordt het interieur weer zoveel mogelijk in de oude staat en stijl teruggebracht. Een aantal wandkleden worden helemaal opnieuw geweven en ook de enorme wandschildering in de Grand Ballroom wordt gerestaureerd. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft het interieur van het ss Rotterdam in 2018 geplaatst op de lijst van Monumentale Interieurs.
Er worden specifieke kunstrondleidingen gegeven, gericht op het interieur, de geschiedenis en de makers.

Van Liner naar Cruiseschip

Omdat vliegen steeds toegankelijker wordt en een veel snellere manier is om de oceaan over te steken raken de lijndiensten uit de running. Op 6 oktober 1971 vertrok het ss Rotterdam voor zijn laatste trans-Atlantische overtocht vanuit Rotterdam naar New York. Sindsdien maakte het schip uitsluitend nog cruises. Door de vooruitziende ontwerp was het schip met een aantal kleinere aanpassingen klaar voor een vervolg-carrière als cruiseschip voor 5-sterren cruises en maakt enkele tientallen wereldreizen. Het ss Rotterdam heeft ruim 38 jaren zeer succesvol onder Nederlandse vlag en onder haar oorspronkelijke naam gevaren voor de HAL, als het in 1997 wordt vervangen door een nieuw schip met dezelfde naam (maar dan 'ms'). De HAL, sinds 1988 in handen van de Amerikaanse Carnival Cruise Line, vindt een renovatie te duur worden en geeft de voorkeur aan modernere cruiseschepen.

In 1997 verkoopt de HAL het schip aan Premier Cruises. Een maatschappij die wel een markt zag in de exploitatie van oudere, nog van stoomturbines voorziene, tweedehands schepen. De nieuwe eigenaar vernoemt het schip naar één van onze grootste schilders, Rembrandt om zo iets van de Nederlandse identiteit te behouden. Onder deze naam bezocht het schip in oktober 1998, na 27 jaar, nog eenmaal de Wilhelminakade.
Premier Cruises kwam in 2000 echter onverwacht in financiële problemen en op 14 september werd de Rembrandt tijdens een cruise op verzoek van een Amerikaanse investeringsbank, uit de vaart gehaald en aan de ketting gelegd in Freeport.

Het behoud

In 2001 wordt de stichting 'Behoud stoomschip Rotterdam' opgericht, om het schip voor sloop te behoeden. De stichting heeft niet als doel het schip zelf te bezitten en te exploiteren. Het gaat de initiatiefnemers er vooral om dat het schip met historische en culturele waarde behouden blijft en het weer terug te halen naar de stad waar ze thuishoort, Rotterdam! En met succes: In mei 2003 verkoopt de Amerikaanse investeringsbank het schip aan RDM BV, die het schip onderbrengt in een afzonderlijke vennootschap: ss Rotterdam BV. Het benodigde bedrag, de schrootwaarde van vijf miljoen euro, werd voorgefinancierd door het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR).

Doel was het schip te verbouwen tot drijvend hotel, restaurant, congrescentrum en casino. De gemeente wijst de definitieve ligplaats aan in de Maashaven en de HAL gaat akkoord met het weer voeren van de originele naam. De terugreis kan eindelijk beginnen. In juni 2004 vertrok het schip, achter een sleepboot, vanuit Gibraltar voor asbestsanering en verdere werkzaamheden.

Door het faillissement van de ss Rotterdam BV in het najaar van 2004 kwam deze onderneming en het schip in handen van het Havenbedrijf Rotterdam. Deze wil het schip niet zelf behouden en verkoopt het schip uiteindelijk aan Woonbron.

De sanering vindt plaats en het schip kan de rest van de reis hervatten: via Gibraltar naar Cadiz, Gdansk en Wilhelmshaven. In iedere haven worden er werkzaamheden verricht en het schip krijgt langzaam haar oude gedaante weer terug. Op 4 augustus 2008 is het eindelijk zover: na bijna 50 jaar vaart het ss Rotterdam, onder grote publieke belangstelling, de Rotterdamse havens binnen.

Sinds 30 januari 2009 is zij permanent afgemeerd in de Maashaven en per februari 2010 is het ss Rotterdam open voor het publiek. Sinds juni 2013 is het ss Rotterdam in handen van WestCord Hotels, een Nederlands familiebedrijf. Dit bedrijf is naast eigenaar van het ss Rotterdam ook eigenaar van een ander Rotterdams HAL-icoon: Hotel New York.

Het ss Rotterdam
Het ss Rotterdam

 Bekijk de kaart 

Entree ss Rotterdam
Entree ss Rotterdam

Lido dek
Lido dek

Promenade dek
Promenade dek

Meer foto's
2e Katendrechtse havenhoofd
2e Katendrechtse havenhoofd

3e Katendrechtse hoofd
3e katendrechtse hoofd

Charloise hoofd vanaf ss Rotterdam
Charloise hoofd vanaf ss Rotterdam

Entree ss Rotterdam
Entree ss Rotterdam

Halte Waterbus ss Rotterdam
Halte Waterbus ss Rotterdam

Lido
Lido dek

Promenade dek
Promenade dek

2e Katendrechtse havenhoofd
2e Katendrechtse havenhoofd

Promenade dek
Promenade dek

ss Rotterdam
ss Rotterdam

Uitzicht vanaf Lido dek
Uitzicht vanaf Lido dek

Uitzicht vanaf ss Rotterdam
Uitzicht vanaf ss Rotterdam

In volle vaart
"In volle vaart" Derek Otte, stadsdichter Rotterdam 2018

Promenade dek
Promenade dek

Bereikbaarheid

Het ss Rotterdam is goed bereikbaar met openbaar vervoer, watertaxi en waterbus en beschikt over voldoende parkeergelegenheid.
Adres: Derde Katendrechtsehoofd 25, 3072 AM Rotterdam. Vanaf de ss Rotterdam liggen de overige hot-spots van Katendrecht en de Wilhelminapier op loopafstand.

Metro

Het ss Rotterdam is bereikbaar met Metrolijn D: uitstappen op station Rijnhaven. Vandaar kan je verder met bus 77 met eindbestemming het ss Rotterdam.
Vanaf metro Rijnhaven is het ongeveer 20 minuten wandelen. Volg 'Maashaven NZ'.

Watertaxi

Het ss Rotterdam heeft een eigen aanlegsteiger voor de watertaxi (steiger 56). De watertaxi is te bestellen via 010 - 403 03 03.

Waterbus

De Waterbus halte Katendrecht ligt pal achter het ss Rotterdam. Met lijn 18 reis je doordeweeks 2 keer per uur en in het weekend 1 keer per uur naar halte Katendrecht. Voordeel van de waterbus is dat een fiets meenemen is toegestaan. Kijk op: Reisplanner Waterbus extern

Thema's

Op het water   Historie

Gerelateerd

Cruise Terminal   Wilhelminapier   RDM / Heijplaat

In de nabijheid

Katendrecht   Wilhelminapier   De Maastunnel   De Maashaven   Charloisse Hoofd   Oud Charlois

Kaart


TOP

Select a language

Zoek op deze site

Contact

Heb je commentaar, tips, correcties, aanvullingen of vragen? Ga naar de reactie-sectie of mail ons
email.

Bijdragen leveren?

Verwacht o.a.

  • Zuiderbegraafplaats met Feyenoordvak

Shop

Naar de [MAF!] shop
ROTTERDAM ART by [MAF!]

Binnenkort verkrijgbaar



Huismerk piccalilly en tafelzuren
Piccalilly

Volg ons

Instagram   Facebook   Pinterest

TOP
Contact: info@ondermaas.nl
Fotografie: [MAF!]
 
OnderMaas.nl heeft een onafhankelijke redactie en heeft geen commerciele belangen bij vermelde instanties, firma's of activiteiten.
 
Copyright © 2018-2019 OnderMaas. Alle rechten voorbehouden